08. Evanghelia dupa IOAN,din Conferintele lui
R.Steiner
,... documentelor religioase li se atribuiau surse de cunoastere superioara
Combaterea Bibliei se bazeaza pe intelegeri gresite. A lua Evanghelia dupa IOAN textual in sens materialist inseamna sa nu o intelegi. Aceasta nu inseamna ca ea trebuie luata in mod simbolic. Ceea ce se afla scris in Evanghelia dupa IOAN poate fi la fel de putin vietuit in aceasta lume fizica senzoriala precum poate fi vietuita opera celor Sapte zile sau Istoria Creatiunii. Acestea nu pot fi vietuite decat intr-o alta stare de constienta. Autorul celei de a 4-a Evanghelii infatiseaza cele percepute de el in afara corpului fizic, intr-o alta stare de constienta. Celelalte 3 Evanghelii mai admit o tratare literala, textuala, NU insa si Evanghelia dupa IOAN. Este mai mult adevarat ca ea contine cel mai profund adevar al crestinismului. Ea vede in CHRISTOS IISUS centrul evolutiei cosmice. Pentru IOAN, CHRISTOS-ul care se ascundea in trupul lui IISUS este o personalitate covarsitor de sublima, ce poate fi inteleasa doar daca ne avantam spre o cunoastere superioara. Pentru a intelege ceea ce traieste in Evanghelia dupa IOAN este nevoie sa cunosti tainele cele mai profunde ale existentei. Pentru a-l intelege pe om si pe Conducatorul omenirii, trebuie sa cuprinzi fiinta Cosmosului. Evanghelia dupa IOAN incepe cu cuvintele pe care se bazeaza taina intregului Cosmos. Lucrul cel mai deosebit in aceste cuvinte este faptul ca ele nu apeleaza numai la intelegerea noastra, ci au si o actiune mental-magica. Ele ne ofera o imagine a independentei dintre om si Cosmos.
Evanghelia dupa IOAN trebuie vietuita.
Primele cuvinte ale ei trebuie luate ca material de meditatie, trebuie lasate sa traiasca in interior. Ele sunt hrana spirituala. Trebuie sa-ti spui :
,..... acestea sunt pentru mine o substanta cu care vreau sa traiesc 5 minute in fiecare zi. Aceste cuvinte vor deschide in mine ochii si urechile mele spirituale ; dumneavoastra veti vietui puterea magica a acestor cuvinte, care sunt forte, si anume le veti vietui in imagini astrale.
Va aduc in fata sufletelor ceea ce a simtit autorul Evangheliei dupa IOAN ca impuls, ceea ce a vrut el sa spuna. Mai intai el a fost unul care, din punct de vedere sufletesc, era un nou-nascut, unul care fusese desteptat prin puterea cunostintelor aflate in aceste fraze :
"La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Acesta era la inceput la Dumnezeu.
Toate prin El s-au facut si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut.
In El era Viata, si Viata era Lumina oamenilor.
Si Lumina lumina in intuneric si intunericul nu a cuprins-o."
Aceasta este prima parte a meditatiei.
A doua parte a meditatiei este urmatoarea :
"Fost-a un om trimis de la Dumnezeu, numele lui era IOAN. Acesta a venit spre marturie, ca sa marturiseasca despre Lumina, ca toti sa creada prin El. Nu el era Lumina, ci marturisitor al Luminii. Cuvantul era Lumina cea adevarata, care, venind in lume, lumineaza pe tot omul. El era in lume si lumea prin El s-a facut, dar lumea nu L-a cunoscut. El a venit in fiecare om (a venit pana la oamenii -Eu ), dar ei toti (oamenii-Eu) nu L-au primit. Celor care L-au primit insa le-a dat putere ca sa se faca prin El fii ai lui Dumnezeu. Cei ce au crezut in numele Sau nu sunt nascuti din sange, nici din vointa carnii si nici din vointa omeneasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut.
Si Cuvantul s-a facut carne si a locuit printre noi,si noi am auzit invatatura Sa, invatatura unicului Fiu al Tatalui, plin de har si de adevar."
Daca analizam valoarea acestor cuvinte, nu valoarea lor pur lexicala, vom vedea ca ele au o putere infinita. Asa de exemplu, " El a venit pana la omul-Eu" - in loc de "El a venit intru ale Sale". Daca cititi aceste cuvinte, aveti un scurt rezumat al teosofiei lui IOAN si, de asemenea, al invataturilor pe care noi le propovaduim. Sa incepem,deci, sa ne ridicam pana la intelegerea celor dintai cuvinte. In acest scop este necesara o scurta trecere in revista a notiunilor de baza ale teosofiei.
Exista fiinte aflate deasupra omului si care nu mai au nevoie de un corp fizic. Acestea sunt :
Ingerii sau Fiii vietii, Arhanghelii sau Spiritele focului, Arhaii sau Incepatoriile sau Spiritele personalitatii, Stapanirile sau Spiritele formei, Puterile sau Spiritele miscarii ,
Domniile sau Spiritele Inteleociunii, Tronurile sau Spiritele vointei, Heruvimii sau Spiritele armoniei, Serafimii sau Spiritele iubirii.
Versetul 1 : " La inceput era Cuvantul, si acesta a capatat viata si, pentru ca El era creator, era un Dumnezeu". Totul, absolut totul este Cuvant dumnezeiesc cristalizat, Cuvant rostit.
Acum omul are cuvantul ; mai tarziu el va da nastere prin cuvant la semeni de-ai lui.
Incepatoriile sunt entitati care la inceputul evolutiei pamantesti se aflau deja pe treapta la care va ajunge omul la sfarsitul evolutiei pamantesti.
Prin faptul ca a simtit acest impuls, IOAN a putut vietui in viziuni astrale grandioase ceea ce sta ascuns in aceste fraze. Acest lucru a fost insa ceva ulterior in sufletul sau, primul lucru a fost desteptarea acestor forte. Al 3-lea pas a fost urmatorul. Vom incerca sa intelegem despre ce este vorba pe baza unui exemplu. Sa zicem ca intr-o noapte aveti un vis ; el va arata un om pe care nu l-ati mai vazut niciodata pana atunci. Visul va da certitudinea ca acel om nu va este indiferent, dupa putin timp, dumneavoastra faceti cunostinta cu el. Acest lucru i s-a intamplat lui IOAN cand a avut vietuirea lui CHRISTOS. El a avut in vis viziunile astrale asupra a ceea ce urma sa se intample in Palestina. Vietuirile sale in lumile superioare, viziunile sale au devenit ulterior experiente ale vietii traite pe Pamant.
Meditatia ar trebui sa se faca zilnic dimineata, lasand sa treaca prin suflet primele cuvinte ale Evangheliei dupa IOAN. Dupa luni,ani, decenii, acel om va vietui in sufletul sau ceva din ceea ce este continut in aceste cuvinte. Este importanta in special traucerea acestor cuvinte :" El a venit pana la oamenii-Eu, insa oamenii-Eu nu L-au primit". Daca parcurgeti aceste cuvinte, in ele aveti pe scurt o schita a teosofiei existente in Evanghelia dupa IOAN : teosofia pe care noi o propovaduim. De aici si efectul ei extraordinar.
Nu poate vietui aceste lucruri decat cel care trezeste mai intai in el aceste forte spiritual- sufletesti.
continuarea in art 12