vineri, 21 noiembrie 2014

@ 01. Evanghelia dupa IOAN din Conferintele lui R.Steiner

http://mihaiiasiromania.blogspot.ro


01. Evanghelia dupa IOAN
      din Conferintele lui R.Steiner

      ,.... As dori sa mentionez, spune R. Steiner, ca expunerile pe care le voi face despre Evanghelia lui IOAN, vor fi mai mult sau mai putin,inteligibile,daca nu v-ati preocupat cat de cat de stiinta spirituala. Stiti probabil, spune R.Steiner,ca in ultima vreme s-a format o anumita conceptie care minimalizeaza rolul de document istoric a Evangheliei dupa IOAN.
Teologii moderni incearca sa o prezinte ca pe un fel de lucrare poetica, ca pe o scriere a unui om care isi descrie  impresiile sale sufletesti, viata sa interioara religioasa, modul in care o simte el prin influenta crestinismului, respectiv , o scriere meditativa, un crez plin de ardoare, nu insa si ceva ce ar putea intra in discutie pentru adevaratele probleme crestine.
              Pe de alta parte insa, pentru oricine se adanceste in scrierile Nou-Testamentare, va constata ca din Evanghelia dupa IOAN curge viata, din ea izvoraste o convingere si un izvor de adevar de un fel aparte, altfel decat din alte scrieri religioase. Din ea curge o certitudine pe langa care chestiunile exterioare nu mai au nicio relevanta. Este un sentiment care ii cuprinde pe oameni atunci cand se apropie mai mult de Evanghelia dupa IOAN si dezvolta de aici o simtire pentru viata sufleteasca interioara, pentru adancire spirituala si asta numai prin intermediul stiintei spirituale.
              De foarte multe ori v-am explicat cum sa ajungi sa ai un raport corespunzator fata de documentele religioase, prin stiinta spiritului, si anume prin adancire spirituala.
             Un prim raport fata de scrierile religioase este acela al omului naiv , care ia faptele asa cum sunt descrise ele, care nu le supune mai departe unei gandiri critice, care din aceste documente primeste painea vietii religioase si prin aceasta este satisfacut.
             Alti contemporani de-ai nostri care si-au insusit acest mod naiv de a privi si care apoi au devenit  "destepti"  care s-au "iluminat", sunt izbiti de contradictiile care apar in Evanghelii. Drept urmare ei se dezic de Evanghelii si de credinta.
             Urmeaza apoi un al 3-lea mod in care oamenii se raporteaza la scrierile religioase.
Ei incep sa interpreteze simbolic scrierile religioase, sa vada in ele simboluri si alegorii. Aceasta cale au ales-o liber-cugetatorii. Prin acest mod de a se raporta la scrierile religioase
,exista tendinta de a introduce multe lucruri ce corespund sau izvorasc dintr-un spiritual pur  omenesc. Este atitudinea unui om pe jumatate credincios, imbratisand o modalitate arbitrara.
              Exista si al 4-lea  punct de vedere, cu totul diferit, prin care invatam sa recunoastem ca exista interventii ale unei lumi superioare, ca in afara lumii noastre senzoriale mai exista si alte lucruri spiritual-sufletesti si ca comunicarile religioase nu sunt absolut deloc comunicari din lumea senzoriala, ci descrieri ale unor fapte petrecute intr-o lume superioara. Cine ia cunostinta cu aceste realitati ale lumii astrale aflate imediat indaratul lumii noastre senzoriale sau mai profund, in lumea devachanica sau mentala, ajunge la o noua intelegere, o intelegere superioara a documentelor religioase. Numai astfel poti sa intelegi Evanghelia dupa IOAN.  Evanghelia dupa IOAN nu  este o scriere izvorata dintr-o simpla ardoare religioasa, ci ea prezinta comunicari din lumile superioare primite de catre autorul acestei Evanghelii.
Dar care este diferenta intre o cunostere oarecare si o cunoastere adevarata, o recunoastere ? De exemplu, este posibil ca langa noi sa se afle o persoana importanta dar pe care nu o putem recunoaste; o cunoscuta cantareata se intretinea intr-o discutie cu doua persoane, unul era  Mendelssohn, iar celalalt, care era foarte amabil si politicos, ii era antipatic. Intreband cine era nataraul de la stanga sa, afla ca era  filozoful Hegel. Daca ar fi aflat , probabil ca ea ar fi urmat invitatia  acestuia pentru acest motiv de a fi  chiar Hegel. Intrucat el ii era un necunoscut, nu era pentru ea decat un prostanac. Aceasta este deosebirea dintre a vedea si  a intelege, intre a cunoaste si a recunoaste.
                 Cel care a intemeiat  crestinismul nu putea fi recunoscut asa usor, numai cu ajutorul intelectului obisnuit (senzorial). Marii mistici  tocmai asta voiau sa spuna prin cuvintele : "De-o mie de ori de s-ar naste-n Bethlehem CHRISTOS, si-n  tine NU, pierdut ramai, acum si pe vecie "
                 Exista o vietuire interioara a lui CHRISTOS, exista o posibilitate de a recunoaste cele intamplate exterior intre anii 1  si  33  in Palestina. Cel care a venit aici din lumi superioare  trebuie la randul lui inteles dintr-o lume superioara. Iar cel care l-a descris in modul cel mai profund a trebuit sa se ridice la nivelul celor doua lumi superioare aflate in discutie aici, la nivelul lumii astrale si la cel al lumii devachanice (mentale). Aceasta" inaltare "a lui IOAN  era "inaltarea" in cele doua lumi superioare pe care ne-o descrie Evanghelia dupa IOAN in comunicarile sale.
Primele 12 capitole ale Evangheliei dupa IOAN contin vietuirile lui IOAN in lumea astrala.
De la cap. al 13-lea incolo avem trairile lui IOAN in lumea devachanica (mentala), astfel incat cel care a asternut aceste lucruri pe hartie spune despre CHRISTOS : Aici, pe acest Pamant, El a trait, a actionat dinauntrul unor forte ce sunt forte divine, forte oculte. El a vindecat bolnavi, a cunoscut totul, de la moarte pana la inviere. A intelege aceste lucruri cu ratiunea comuna este imposibil.     Aici,pe acest Pamant, nu exista nicio stiinta, nicio intelepciune prin care sa se poata intelege ceea ce s-a intamplat acolo. Exista insa o posibilitate de a ne inalta in lumile superioare. Acolo poate fi gasita intelepciunea prin care putem sa-l cunoastem pe cel care a umblat pe acest Pamant. Astfel, autorul Evangheliei dupa IOAN s-a ridicat in cele doua lumi superioare, unde s-a initiat. A fost o initiere in lumea astrala si o initiere in lumea devachanica (mentala).
                   In vremurile de demult  initierea se facea in felul urmator : Omul trebuia sa treaca printr-un fel de stare de somn ( ceea ce nu se poate face de catre un european actual decat prin lungi exercitii de meditatie si concentrare ) - intr-un timp scurt, timp in care corpul sau astral si tot ceea ce mai tine de om este desprins de ele. Atat timp cat nu intreprinde ceva deosebit, omul ramane inconstient atunci cand corpul sau astral este in afara corpului fizic. Ramane inconstient precum in lumea senzoriala atunci cand ii lipsesc ochii si urechile. Puteti trai mult si bine in lumea fizica - daca nu ati avea ochi nu ar exista culori, daca n-ati avea urechi n-ar exista sunet. Asa se intampla atunci cand corpul astral se gaseste in afara corpului. El este atunci dilatat in lumea sufleteasca, insa nu o vede, nu o percepe deoarece nu are dezvoltate deocamdata simturile astrale. Acestea trebuie formate treptat, treptat. Cat timp omul nu face exercitii, el ramane inconstient in lumea superioara. Daca insa face exercitii,el poate dobandi constienta in aceasta lume superioara.  Cand corpul sau astral capata organe, el incepe sa vada ce se intampla in jur, in lumea astrala. In corpul astral se afla acele roti sfinte,  chakre  sau  flori de lotus.
Intre cei doi ochi, intre sprancene, se afla  floarea de lotus cu  2 petale ;
In apropierea laringelui este plasata floarea de lotus cu 16 petale;
In vecinatatea inimii , floarea de lotus  cu  12  petale;
Daca, incet, incet aceste organe se dezvolta, omul devine vazator in lumea astrala.
Aceasta contemplare astrala este cu totul deosebita de vederea fizica. O reprezentare in legatura cu aceasta puteti sa v-o faceti amintindu-va modul in care se desfasoara viata de vis. Ceea ce vietuim in vis sunt simboluri. La fel, si perceptiile astrale sunt doar niste simboluri. Aici omul devine un vazator de simboluri. In lumea astrala el pierde constienta a ceea ce se petrece nemijlocit in lumea fizica, insa in simboluri el poate afla acel fel de intamplari din viata lui CHRISTOS IISUS pe care ni le prezinta IOAN prin vietuirea sa in lumea astrala. Acest gen de scene alcatuiesc cuprinsul primelor 12 capitole ale Evangheliei dupa IOAN. Chiar daca adevarul despre CHRISTOS IISUS il recunoastem intai pe plan astral, viata Sa totusi s-a desfasurat realmente pe plan exterior. Pe plan astral avem de-a face cu simbolul, iar pe plan fizic cu realitatea exterioara.
Initierea pe planul astral trebuie sa fie precedata de ceea ce noi numim meditatie.
Meditatia este o adancire a sufletului in el insusi. Pentru ca omul sa ajunga la o  traire  meditativa el trebuie sa se faca orb si surd fata de toate impresiile senzoriale. Nimic nu trebuie sa-l perturbe. Trebuie sa devina impasibil fata de cele vietuite deja mai inaite,memoria lui trebuie sa se stinga. Sufletul trebuie sa fie preocupat exclusiv cu el insusi; atunci din interior se pot inalta adevarurile vesnice de a destepta intelegerea noastra cat si de a elibera facultatile ce dormiteaza parca vrajite in sufletul nostru. Aceste adevaruri mari, vesnice, i se reveleaza omului mai devreme sau mai tarziu, in functie de maturitatea pe care si-a castigat-o prin karma sa : unuia in 7 incarnari, altuia in 70 de ani,  altuia in 7 ani, altuia in 7 zile  sau  7  ore.  IOAN ne indica si ceea ce l-a transpus intr-o astfel de stare sufleteasca care l-a introdus in perceperea pe planul astral :
"  La inceput  era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Acesta era la inceput la Dumnezeu. Toate prin El s-au facut si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut. In El era Viata, si Viata era Lumina oamenilor. Si Lumina lumina in intuneric si intunericul nu a cuprins-o".
In aceste 5 fraze sunt concentrate adevarurile vesnice ce dezvrajesc in sufletul lui IOAN marile viziuni. Aceasta este formula meditativa.
Acela pentru care a fost scrisa Evanghelia dupa IOAN nu trebuie doar s-o citeasca asa cum citesti o carte oarecare. El trebuie sa priveasca primele 5 fraze ca pe o formula meditativa; atunci el traieste dupa exemplul lui IOAN, cauta sa vietuiasca ceea ce a vietuit IOAN.
Aceasta este calea, aceasta s-a intentionat o imitare a vietii lui.  IOAN  spune: Faceti ceea ce am facut eu, lasati sa actioneze in sufletele voastre maretele fraze "La inceput era Cuvantul,...",.. si vi se vor adeveri cele spuse de mine in primele  12  capitole.


                                                            continuam  in 02

                                                                    domnitahttp://feeds.fedburner.com/blogspot/onJFW